Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kulturní šok naruby

Před svou cestou do USA jsem se dočetl, že se mám připravit na kulturní šok, který mě tam čeká. Ve skutečnosti jsem v Americe žádný kulturní šok nezažil, ale naopak jsem ho zažil po svém návratu domů, do Čech.

Jednou jsem se v Praze zúčastnil jednoho mezinárodního Workshopu, který probíhal v angličtině. Někdo tam měl prezentaci, ve které se zmínil, jaké mají různé národnosti vlastnosti, že Němci jsou puntičkářští, Italové jsou prý netrpěliví ap. Jedné Češce to nedalo a zeptala se, co je typické pro nás Čechy. Slovo si hned vzala mladá Turkyně a odpověděla, že Češi jsou velmi rezervovaní, odměření. Na to se ozvala jiná Češka a oponovala, že to je pravda, ale že se to týká jen Prahy, že jinde v Čechách tomu tak není.

Já jsem rodilý Pražák, takže nevím, jak se žije jinde v Čechách. Ale když jsem se vrátil z USA do Prahy, měl jsem z lidí přesně ten pocit, o kterém mluvila ta Turkyně. Strávil jsem v Americe čtvrt roku a zvykl jsem si na tamní prostředí velice snadno. Když jsem přijel do Prahy, bylo to úplně něco jiného, necítil jsem se tu moc dobře. Zkrátka lidé v Americe jsou vstřícnější a ochotnější než u nás a netýká se to jen Američanů, ale i cizinců, které jsme tam poznali. Za celou dobu se mi tam nestalo, že by mi někdo odmítl pomoct, vždycky, když jsem potřeboval poradit, každý mi ochotně pomohl. To je tam naprosto samozřejmé a přirozené. Dokonce i ve velkoměstě jako je New York mi přišli lidé přátelštější než v Praze. Do Prahy jsem také přiletěl z New Yorku, onen kulturní šok jsem pocítil až v Praze.

Já sám jsem docela uzavřený člověk. Otázka je, jestli to je dané mojí povahou nebo kulturou, ve které žiji. Myslím si, že obojím. Já určitě nejsem žádný extrovert, který se rád předvádí. To ale není důvod, abych byl odměřený. Jenže když všude kolem sebe vidím odměřenost a lhostejnost, jak můžu být jiný? Podle mě hraje větší roli prostředí, v němž žijeme, než naše vrozená povaha. Tak soudím z vlastní zkušenosti. Já jsem se v zahraničí cítil lépe než v Čechách, všechno mi přišlo snadnější, optimističtější, pozitivnější, protože tak na mě působilo moje okolí.

Ještě bych se rád zmínil o jedné vlastnosti, a tou je respekt. Jak napsal jeden student, který se zúčastnil v USA stejného programu jako já, Američané každého okamžitě respektují. Každého. Zato u nás mám často pocit, že lidé koukají na někoho, koho neznají, automaticky skrz prsty, jako by si ostatní museli nejdřív zasloužit jejich úctu. Na něco takového v Americe prostě nenarazíte.

Nechci tím říct, že Američané jsou úžasní a dokonalí, to určitě ne. V USA jsem poznal i spoustu cizinců a to, co jsem napsal, se týká i jich, nejen Američanů. Jsem přesvědčený, že my Češi jsme přehnaně rezervovaní a že to je na škodu nás všech. Buďte k sobě, lidi, vstřícnější. Zpříjemníte tím život sobě i všem kolem vás.

Autor: Martin Kolafa | pondělí 19.10.2009 14:01 | karma článku: 19,09 | přečteno: 1592x
  • Další články autora

Martin Kolafa

Česká vláda na křižovatce mezi zpátečnickou politikou minulosti...

a udržitelnou politikou budoucnosti. Způsob, jakým se česká vláda postaví k otázce prolomení či neprolomení limitů těžby v Ústeckém kraji, napoví mnohé o jejích skutečných kvalitách a budoucím směřování České republiky. Pokud rozhodne o prolomení limitů, dá tím jasně najevo, že zabředla do krátkozrakého způsobu politiky, která neřeší příčiny problémů, ale pouze krátkodobě hasí jejich následky ve snaze zavděčit se v daný okamžik voličům.

3.2.2015 v 14:00 | Karma: 11,07 | Přečteno: 389x | Diskuse| Společnost

Martin Kolafa

Mýty a fakta o nestátních neziskových organizacích

Když se řekne nezisková organizace, lidé si s tímto pojmem spojují věci, které jsou buď zcela nepravdivé, nebo jsou pravdivé jen částečně. Rozhodl jsem se proto popsat nejrozšířenější mýty o neziskových organizacích, se kterými se často setkávám ve svém okolí i v médiích, a uvést je na pravou míru.

23.11.2014 v 20:16 | Karma: 26,86 | Přečteno: 8219x | Diskuse| Ostatní

Martin Kolafa

Znojmo – skrytá perla Moravy

Město Znojmo, které se nachází na jižní Moravě nedaleko hranic s Rakouskem, není místem, které by čelilo nájezdu zahraničních turistů jako tradiční turistická města v České republice, jako je Praha či Český Krumlov. Přitom se může pyšnit nádherným historickým centrem, ve kterém se snoubí různé architektonické styly z různých období české historie. Možná právě i díky tomu, že se ve Znojmě nemusíte prodírat davy turistů, je jeho návštěva tak příjemným zážitkem.

25.9.2014 v 23:41 | Karma: 10,72 | Přečteno: 552x | Diskuse| Cestování

Martin Kolafa

Průvod hrdosti mýma očima

Průvodu hrdosti jsem se zúčastnil z čiré zvědavosti a touhy zažít něco nevšedního a musím říct, že to opravdu stálo za to a byl to pro mě skvělý zážitek.

20.8.2012 v 18:39 | Karma: 15,32 | Přečteno: 1428x | Diskuse| Ostatní

Martin Kolafa

Americké léto II.

Tak tento blog bude o našem cestování po severovýchodě USA. Naplánovat takové cestování dá pěknou práci. Musíte půjčit auto, zajistit ubytování, obstarat si jídlo, naplánovat cestu, někdo musí zajistit stan. Protože jsme chtěli do Kanady, která nám jak na potvoru zrovna toto léto zavedla víza, museli jsme zjistit, v jakém městě se víza vydávají a kolik to stojí. A k tomu spoustu dalších drobností. Dál si představte, že nás bylo šest Čechů ze tří různých campů, vše jsme plánovali přes telefon a internet a každý chce přirozeně leckdy něco jiného, takže skloubit to všechno dohromady nás stálo spoustu času a úsilí. Avšak povedlo se to výborně.

2.10.2009 v 0:53 | Karma: 10,48 | Přečteno: 1197x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1949x
Čerstvý absolvent vysoké školy, lektor angličtiny.

Seznam rubrik